Szakkör neve: Szövő
|
|
Szakkörvezető neve:
Szolnoki Tünde |
Szakkör óraszáma:
10 óra előadás 30 óra gyakorlat 6 óra szintetizáló |
A szakkör célja :
A szövés fortélyainak megismerése, szövési technikák elsajátítása. A történetének rövid megismertetése után alap technikák megismerése, ennek hasznosítása, papírszövés, fonál és rongyszövés valamit természetes anyagok ( virágok, termések) szövése.
Fejlesztendő kompetenciák:
Az önkifejezés egy lehetőségének, az alkotás örömének átélése. Egymás munkájának elismerése, másságának elfogadása, tiszteletben tartása.
Az együtt dolgozás során a múlt értékeinek megismerése, felelevenítése, kutatás a régi ereklyék után, a kapott információk megosztása másokkal, mint közös települési érték.
Tudják átadni a saját tudásukat, tapasztalataikat társainak, a közös alkotáskor ismerjék el társaik tudását, kreativitását.
Együtt gondolkodással oldjuk meg a felmerülő problémákat. Segítsük egymás munkáját.
Környezettudatosságra szoktatás, takarékos anyag használat, az eldobásra ítélt anyagok felhasználási lehetőségei.
Közös, családi alkalmakkor a szülőket is képesek legyenek bevonni a tevékenységünkbe, meggyőzni kőt annak hasznosságáról.
Eszközigény: fonál, több színű, rongy, szövőkeret, szövőráma, gallyak, termések, szárazvirágok, madzag, szövőpapír, színes papírok, kartonok fényképezőgép, projektor, számítógép.
Elmélet | Tematika:
A fogalakozások szervezésekor, kooperatív technikákat alkalmazunk, a csoportok kialakításakor figyelünk a tanulók egyéni sajátosságaira. Az ismeteretek közös feldolgozásának eredménye egy porfolió lesz,mely minden részvevő további munkáját segíti. |
1-2 óra | Ismerkedés, csoportalakítás
A foglalkozás tematikájának és céljának megbeszélése, a projekt indítása, feladat kitűzése ( vállalás) A szövős története, települési hagyományok.
Tárgyi emlékek felkutatása- fotók |
3. óra | Ismerkedés a szövés eszközeivel, alapanyagaival. |
4-5.. óra | A gyűjtött anyagokról beszélgetés, a szövött tárgyi emlékek használata, mire volt jó? Miből, mit készítettek? Milyen foglakozások kapcsolódtak hozzá. Hogy készültek az alapanyagok? |
6. óra | Szövési technikák.
Fonalak festése, régen és napjainkban -festő növények. |
7-8. óra | Csomózási technikák, papír szövés.
Rajz készítés, egyéni tervezés. |
9-10. óra | A szövő keret működése, részei, felvetésének módja.
Egyszerűbb szövési eszközök tervezése. |
11-12.óra | A protfolió összeállítása, anyagok rendszerezése. |
Összegző szakasz | |
13-14-15.. óra | A csapatok munkájának bemutatása, portfoliók- gyűjtött anyagok kiállítása, szülőkkel együtt, |
Kreatív szakasz | Gyakorlat |
1-2. óra | Fonál baba készítése. Csomózás( indián mintás karkötő) |
3-4. óra | Papírszövés,a szövés alaptechnikájának tanulása. Képkeret- újságokból (újrahasznosítás)szövőpapír. |
5-6.óra
7-8 óra |
Gatyamadzag szövés- páros munkával |
9-10. óra
11-12.óra |
Szövőkereten szövés Egyszerű képkeret.
Felvetés, befűzés. Vetélő baba használata. |
13-14. óra | Botkeret készítése, száraz növényből képkészítés. |
11-12. óra
13-14.óra 15-16.óra |
Nagy szövőkeretre felvetés, szövés rongyból- vetélő használata. Előszövés.
Táska készítés – fonál ( ki-mit szeretne)
|
17-18. óra | A megkezdett munkák folytatása. A kisebb darabok összeállítása.
Fotók készítése. |
19-20 óra | Fonás tanulás, négyes-hatos fonat.
Táskafüle. |
21-22. óra | Közös foglalkozás az idősebb alktóházi tagokkal, problémák , hibák, javaslatok. Együtt dolgozás. |
23-24. óra | A munkák folytatása, akik készen vannak új munkába kezdhetnek. Szabadon választhatnak a tanultak alapján. |
25-26-27. óra | Fonál szövés minta tervezés, színek alkalmazása. Szabadon választható tárgy készítése. ( telefontartó, kistáska, tarisznya- képességek alapján) |
28-29-30 óra | Az elkészült munkák összeállítása- varrása. Szélek csomózása. |
Szintetizáló | |
3.óra | A munkák befejezése-egymásmunkájának értékelése, fotók készítése a saját albumba. Szülők meghívása. |