Szövés

Szakkör neve: Szövő

 

Szakkörvezető neve:

Szolnoki Tünde

Szakkör óraszáma:

10 óra előadás

30 óra gyakorlat

6 óra szintetizáló

   

 

A szakkör célja :

A szövés fortélyainak megismerése, szövési technikák elsajátítása. A történetének rövid megismertetése után alap technikák megismerése, ennek hasznosítása, papírszövés, fonál és rongyszövés valamit természetes anyagok ( virágok, termések) szövése.

Fejlesztendő kompetenciák:

Az önkifejezés egy lehetőségének, az alkotás örömének átélése. Egymás munkájának elismerése, másságának elfogadása, tiszteletben tartása.

Az együtt dolgozás során a múlt értékeinek megismerése, felelevenítése, kutatás a régi ereklyék után, a kapott információk megosztása másokkal, mint közös települési érték.

Tudják átadni a saját tudásukat, tapasztalataikat társainak, a közös alkotáskor ismerjék el társaik tudását, kreativitását.

Együtt gondolkodással oldjuk meg a felmerülő problémákat. Segítsük egymás munkáját.

Környezettudatosságra szoktatás, takarékos anyag használat, az eldobásra ítélt anyagok felhasználási lehetőségei.

Közös, családi alkalmakkor a szülőket is képesek legyenek bevonni a tevékenységünkbe, meggyőzni kőt annak hasznosságáról.

Eszközigény: fonál, több színű, rongy, szövőkeret, szövőráma, gallyak, termések, szárazvirágok, madzag, szövőpapír, színes papírok, kartonok fényképezőgép, projektor, számítógép.

Elmélet  Tematika:

A fogalakozások szervezésekor, kooperatív

technikákat alkalmazunk, a csoportok kialakításakor figyelünk a tanulók egyéni sajátosságaira.

Az ismeteretek közös feldolgozásának eredménye egy porfolió lesz,mely minden részvevő további munkáját segíti.

1-2 óra Ismerkedés, csoportalakítás

A foglalkozás tematikájának és céljának megbeszélése, a projekt indítása, feladat kitűzése ( vállalás)

A szövős története, települési hagyományok.

 

Tárgyi emlékek felkutatása- fotók

3. óra Ismerkedés a szövés eszközeivel, alapanyagaival.
4-5.. óra A gyűjtött anyagokról beszélgetés, a szövött tárgyi emlékek használata, mire volt jó? Miből, mit készítettek? Milyen foglakozások kapcsolódtak hozzá. Hogy készültek az alapanyagok?
6. óra Szövési technikák.

Fonalak festése, régen és napjainkban -festő növények.

7-8. óra Csomózási technikák, papír szövés.

Rajz készítés, egyéni tervezés.

     9-10. óra A szövő keret működése, részei, felvetésének módja.

Egyszerűbb szövési eszközök tervezése.

     11-12.óra A protfolió összeállítása, anyagok rendszerezése.
  Összegző szakasz
13-14-15.. óra A csapatok munkájának bemutatása, portfoliók- gyűjtött anyagok kiállítása, szülőkkel együtt,
Kreatív szakasz Gyakorlat
1-2. óra Fonál baba készítése. Csomózás( indián mintás karkötő)
3-4. óra Papírszövés,a szövés alaptechnikájának tanulása. Képkeret- újságokból (újrahasznosítás)szövőpapír.
5-6.óra

7-8 óra

Gatyamadzag szövés- páros munkával
9-10. óra

11-12.óra

Szövőkereten szövés Egyszerű képkeret.

Felvetés, befűzés. Vetélő baba használata.

13-14. óra Botkeret készítése, száraz növényből képkészítés.
11-12. óra

13-14.óra

15-16.óra

Nagy szövőkeretre felvetés, szövés rongyból- vetélő használata. Előszövés.

Táska készítés – fonál  ( ki-mit szeretne)

 

17-18. óra A megkezdett munkák folytatása. A kisebb darabok összeállítása.

Fotók készítése.

19-20 óra Fonás tanulás, négyes-hatos fonat.

Táskafüle.

21-22. óra Közös foglalkozás az idősebb alktóházi tagokkal, problémák , hibák, javaslatok. Együtt dolgozás.
23-24. óra A munkák folytatása, akik készen vannak új munkába kezdhetnek. Szabadon választhatnak a tanultak alapján.
25-26-27. óra Fonál szövés minta tervezés, színek alkalmazása. Szabadon választható tárgy készítése. ( telefontartó, kistáska, tarisznya- képességek alapján)
28-29-30 óra Az elkészült munkák összeállítása- varrása. Szélek csomózása.
  Szintetizáló
3.óra A munkák befejezése-egymásmunkájának értékelése, fotók készítése a saját albumba. Szülők meghívása.

Vélemény, hozzászólás?

TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0060