Szakkör neve: Néptánc
|
|
Szakkörvezető neve:
Ótott Zsolt |
Szakkör óraszáma:
10 óra előadás 30 óra gyakorlat Szintetizáló foglalkozás: 2x 3óra
|
A szakkör célja:
A résztvevők új ismereteket sajátítsanak el. Legyenek nyitottak a népi kultúra megismerésére.
Ismerjék meg a Dél-Alföld népi hagyományait:
- tárgyi kultúráját (hímzések, fazekasság, gyékényfonás)
- jeles napokhoz, ünnepekhez kapcsolódó népszokásait
- viseleteit (férfi, női, gyermek)
- zenéjét, dalait
- különböző tánctípusokat: ugrós, lassú és friss csárdás
Fejlődjön a ritmusérzékük, mozgáskoordinációjuk, a problémamegoldó képességük, kreativitásuk, figyelemkoncentrációjuk, esztétikai érzékük.
A csoportos foglalkozások során erősödjön az együttműködési készségük, a közösségtudatuk, empátiájuk.
Elméleti szakasz | tematika |
1.óra | Ismerkedés. A hagyomány jelentősége az emberi életben. Dél-Alföd néprajzi határai, Üllés helyzete a területen belül. |
2. óra | Jeles napokhoz, ünnepnapokhoz kapcsolódó szokások, babonák |
3. óra | Az emberélet fordulóihoz kapcsolódó szokások a Dél-alföldön, Üllésen |
4. óra | A dél-alföldi népi hímzések, díszítőművészet, fazekasság |
5. óra | A Dél-Alföld viseletei: gyermek, női és férfi viseletdarabok, a viseletek alapanyagai (Tápé, Apátfalva) |
6. óra | A vidék szellemi öröksége – Tápéi monográfia és Bálint Sándor: A „Szögedi” Nemzet című könyve alapján |
7. óra | A Dél-Alföld hangszeres népzenéje |
8. óra | A dél-alföldi zenekarok: parasztbandák, cigánybandák, tamburazenekarok, rezesbandák |
9. óra | A magyarországi táncdialektusok: dunai, tiszai és erdélyi
A tiszai dialektus kisebb területei |
10. óra | A Dél-alföld tánctípusai, a tánc szempontjából meghatározó települései (Tápé, Apátfalva)
Táncalkalmak, szórakozási lehetőségek a paraszti életben |
Szintetizáló | |
3 óra | A megszerzett ismeretekből vetélkedő, teszt lap kitöltése
Filmvetítés, Alkotóház megtekintése |
Kreatív szakasz: | Gyakorlat |
1-2. óra | Mozgás előkészítő gyakorlatok, ugrós előkészítő gyakorlatok ugróiskolákkal |
3-4. óra | Ritmusfejlesztés egyszerű ritmuseszközök segítségével (köcsögduda stb.), daltanítás (üllési népdalok is) |
5-6. óra | Ugrós tánctípus tanulása – tipegő és változataik, |
7-8. óra | Ugrós tánctípus tanulása – bokázók, földcsapók, eredeti film megtekintése |
9-10. óra | Ugrós tánctípus tanulása – páros mozdulatok, páros viszonyok tanulása |
11-12. óra | Összefoglaló óra a tanult lépésekből, improvizáció |
13-14. óra | Csárdás tánctípus tanulása – lassú
Kétlépéses és változatai egyedül és párban |
15-16. óra | Csárdás tánctípus tanulása – lassú
Forgó lépések és változataik, fonások |
17-18. óra | Csárdás tánctípus tanulása – csapások, dobogók |
19-20. óra | Összefoglaló óra a tanult lépésekből, improvizáció ugrós, csárdás |
21-22. óra | Csárdás tánctípus tanulása – frisses
„Rözgés” és változatainak tanulása |
23-24. óra | Csárdás tánctípus tanulása – frisses
Csapásolók és változataik tanulása |
25-26. óra | Csárdás tánctípus tanulása – frisses
Forgások a friss csárdásban |
27-30. óra | A táncrendből – ugrós, lassú, frisses – improvizatív, majd kötött folyamatok tanulása, daltanulás |
Szintetizáló szakasz | |
3 óra | A táncrendből egy rövid folyamat betanulása;
„Népi divatbemutató” gyerekekkel ( A Fonó Néptáncegyüttes ruhatára, és ha lehetőség nyílik rá, a Móra Ferenc Múzeum viseletgyűjteménye segítségével) |
A betanult rövid táncfolyamatot először a szülők előtt, élő zenére mutatnánk be. Majd a helyi rendezvényeken pl. iskolai ballagás, Falunapok keretében.
Zárásként a Mórahalmi Sokadalom júliusi rendezvénye lenne a bemutató helyszíne.