Néptánc

 

Szakkör neve: Néptánc

 

Szakkörvezető neve:

Ótott Zsolt

Szakkör óraszáma:

10 óra előadás

30 óra gyakorlat

Szintetizáló foglalkozás: 2x 3óra

 

 

A szakkör célja:

A résztvevők új ismereteket sajátítsanak el. Legyenek nyitottak a népi kultúra megismerésére.

Ismerjék meg a Dél-Alföld népi hagyományait:

  • tárgyi kultúráját (hímzések, fazekasság, gyékényfonás)
  • jeles napokhoz, ünnepekhez kapcsolódó népszokásait
  • viseleteit (férfi, női, gyermek)
  • zenéjét, dalait
  • különböző tánctípusokat: ugrós, lassú és friss csárdás

Fejlődjön a ritmusérzékük, mozgáskoordinációjuk, a problémamegoldó képességük, kreativitásuk, figyelemkoncentrációjuk, esztétikai érzékük.

A csoportos foglalkozások során erősödjön az együttműködési készségük, a közösségtudatuk, empátiájuk.

 

 

Elméleti szakasz  tematika
1.óra Ismerkedés. A hagyomány jelentősége az emberi életben. Dél-Alföd néprajzi határai, Üllés helyzete a területen belül.
2. óra Jeles napokhoz, ünnepnapokhoz kapcsolódó szokások, babonák
3. óra Az emberélet fordulóihoz kapcsolódó szokások a Dél-alföldön, Üllésen
4. óra A dél-alföldi népi hímzések, díszítőművészet, fazekasság
5. óra A Dél-Alföld viseletei: gyermek, női és férfi viseletdarabok, a viseletek alapanyagai (Tápé, Apátfalva)
6. óra A vidék szellemi öröksége – Tápéi monográfia és Bálint Sándor: A „Szögedi” Nemzet című könyve alapján
7. óra A Dél-Alföld hangszeres népzenéje
8. óra A dél-alföldi zenekarok: parasztbandák, cigánybandák, tamburazenekarok, rezesbandák
9. óra A magyarországi táncdialektusok: dunai, tiszai és erdélyi

A tiszai dialektus kisebb területei

10. óra A Dél-alföld tánctípusai, a tánc szempontjából meghatározó települései (Tápé, Apátfalva)

Táncalkalmak, szórakozási lehetőségek a paraszti életben

Szintetizáló  
3 óra A megszerzett ismeretekből vetélkedő, teszt lap kitöltése

Filmvetítés, Alkotóház megtekintése

Kreatív szakasz: Gyakorlat
1-2. óra Mozgás előkészítő gyakorlatok, ugrós előkészítő gyakorlatok ugróiskolákkal
3-4. óra Ritmusfejlesztés egyszerű ritmuseszközök segítségével (köcsögduda stb.), daltanítás (üllési népdalok is)
5-6. óra Ugrós tánctípus tanulása – tipegő és változataik,
7-8. óra Ugrós tánctípus tanulása – bokázók, földcsapók, eredeti film megtekintése
9-10. óra Ugrós tánctípus tanulása – páros mozdulatok, páros viszonyok tanulása
11-12. óra Összefoglaló óra a tanult lépésekből, improvizáció
13-14. óra Csárdás tánctípus tanulása – lassú

Kétlépéses és változatai egyedül és párban

15-16. óra Csárdás tánctípus tanulása – lassú

Forgó lépések és változataik, fonások

17-18. óra Csárdás tánctípus tanulása – csapások, dobogók
19-20. óra Összefoglaló óra a tanult lépésekből, improvizáció ugrós, csárdás
21-22. óra Csárdás tánctípus tanulása – frisses

„Rözgés” és változatainak tanulása

23-24. óra Csárdás tánctípus tanulása – frisses

Csapásolók és változataik tanulása

25-26. óra Csárdás tánctípus tanulása – frisses

Forgások a friss csárdásban

27-30. óra A táncrendből – ugrós, lassú, frisses – improvizatív, majd kötött folyamatok tanulása, daltanulás
Szintetizáló szakasz  
3 óra A táncrendből egy rövid folyamat betanulása;

„Népi divatbemutató” gyerekekkel  ( A Fonó Néptáncegyüttes ruhatára, és ha lehetőség nyílik rá, a Móra Ferenc Múzeum viseletgyűjteménye segítségével)

   

 

A betanult rövid táncfolyamatot először a szülők előtt, élő zenére mutatnánk be. Majd a helyi rendezvényeken pl. iskolai ballagás, Falunapok keretében.

Zárásként a Mórahalmi Sokadalom júliusi rendezvénye lenne a bemutató helyszíne.

 

Vélemény, hozzászólás?

TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0060