Gyógynövény

Szakkör neve: Fűben-fában orvosság – nagyanyáink praktikáiGyógynövények a természetben
Szakkörvezető neve:Kocsisné Hecskó Ágnes Szakkör óraszáma:10 óra előadás30 óra gyakorlat

6 óra szintetizáló

 

A szakkör célja:

A gyógynövények egyidősek az emberiséggel, nagyanyáink tudták, melyik fű, fa, kéreg bogyó mire való, anélkül, hogy ismerték volna a kémiai összetevőket. Hogyan ismerték fel a növények hatásait? Vajon kipróbálás útján? A szakkör célcsoportja 14 év alatti fiatalok, akikkel az elméleti ismeretek megszerzése után felfedezhetjük településünket körülvevő számos értéket rejtő természetet. Megismerkedhetnek a gyógynövényekkel, hatásukkal, megtanulják őket felismerni, a szárítási technikát, népi praktikákat. Fontosnak tartjuk településünket körülvevő rétek, semlyékek…gyógynövényeinek felkutatását, gyógynövénytérképének elkészítését .

Eszközigény: projektor, fényképezőgép, kamera, papír, nyomtatófesték ….ceruza, filc, festék, fonal ,pálcika….stb.

 

Elmélet  tematika
1. óra Ismerkedés, csoportalakításEgy kis növény ismeret. Az ismeretek rendszerezése, felelevenítése.
2. óra A gyógynövény gyűjtés szabályinak áttekintése. 1. Milyen növényeket gyűjtsünk? 2. Mikor gyűjtsünk? 3. A növény mely részét gyűjtsük? 4. Hol gyűjtsünk? 5. Hogyan tartósítsuk a begyűjtött növényeket?
3. óra A környékünkön megtalálható gyógynövények. Csoportosításuk, felhasználásuk, gyűjthetőségük szerint.
4. óra Fehér akác, kislevelű hárs, dió, fekete bodza, galagonya, vadrózsa – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk
5. óra Nagy csalán, közönséges cickafark, mezei katáng, pipacs, búzavirág – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk
6. óra Gyermekláncfű, tövises iglice, pásztortáska. tejoltó galaj, ragadós galaj közönséges galaj – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk
7. óra Borsmenta, fodor menta, vízi menta, martilapu, őszi vérfű, lándzsás útifű – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk
8. óra Fekete nadálytő, fekete üröm, orvosi ziliz, szöszös ökörfarkkóró, vadsóska, mezei zsurló – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk
9. óra Fokhagyma, vöröshagyma, fekete retek, cékla, zeller – jellemzőik, hatásuk
10. óra Mérgező növények, gyomnövények a környezetünkben – jellemzőik, felismerésük
  Szintetizáló
3óra A szerzett ismeretek rendszerezése, a szülőknek bemutatása.
Kreatív szakasz gyakorlat
1-2. óra Nyár: Gyógy- és gyomnövények a réten, növény felismerés, növénygyűjtés. Bottérkép készítése a túra útvonaláról. Fényképezés.
3-4. óra A gyűjtött növények rendszerezése, előkészítése: mosás, összekötés, szárítás.
5-6. óra Az én gyógyító könyvem –a munka megkezdése.
7-8. óra A gyűjtött vadvirágokból növényszövés. Kiállítás rendezése.
9-10. óra Ősz: Gyógy- és gyomnövények a réten, növény felismerés, növénygyűjtés.
11-12. óra Festőpaletta készítés vagy szabadtéri „fotókészítés”. Fotókészítés
13-14. óra A gyűjtött növények rendszerezése, előkészítése: mosás, összekötés, szárítás.
Talpalatnyi természet – az összegyűjtött anyagokból.
Esőcsepp játék
15-16. óra Fűben, fában orvosság – népi gyógymódok.
17-18. óra Teakóstoló – ízlelj meg és mondd, meg ki vagyok.
Illatozunk – szagolj meg és mondd, meg ki vagyok.
Figyeltél az apró részletekre
növényfelismerés.
19-20-21 óra Tavasz: Gyógy- és gyomnövények a réten, növény felismerés, növénygyűjtés.
22-23. óra A gyűjtött növények rendszerezése, előkészítése: mosás, összekötés, szárítás.
24-25. óra Megfigyelés, gyűjtés a Horgásztó környékén.
A kiválasztott növények megfigyelése, rajzok készítése, növényszámlálás 1mx1m területen.
26-27. óra A megismert növények jellemzőinek gyakorlása növénykártyákkal. A begyűjtött és megszárított gyógynövényekből illatzsák készítés.
28-29-30. óra „Sárkány ellen sárkányfű” – Füves emberek vetélkedése – a megismert gyógynövényekkel milyen betegséget tudunk megelőzni, gyógyítani
Szintetizáló
3óra
Az elkészült fotókból csoportonként diabemutató készítése. Az én gyógyító könyvem munkálatainak befejezése.
Az elkészült alkotások bemutatása.Szülők meghívása

 

Kiadvány letöltése

Vélemény, hozzászólás?

TÁMOP-3.2.3/A-11/1-2012-0060