Szakkör neve: Fűben-fában orvosság – nagyanyáink praktikáiGyógynövények a természetben | |
Szakkörvezető neve:Kocsisné Hecskó Ágnes | Szakkör óraszáma:10 óra előadás30 óra gyakorlat
6 óra szintetizáló |
A szakkör célja:
A gyógynövények egyidősek az emberiséggel, nagyanyáink tudták, melyik fű, fa, kéreg bogyó mire való, anélkül, hogy ismerték volna a kémiai összetevőket. Hogyan ismerték fel a növények hatásait? Vajon kipróbálás útján? A szakkör célcsoportja 14 év alatti fiatalok, akikkel az elméleti ismeretek megszerzése után felfedezhetjük településünket körülvevő számos értéket rejtő természetet. Megismerkedhetnek a gyógynövényekkel, hatásukkal, megtanulják őket felismerni, a szárítási technikát, népi praktikákat. Fontosnak tartjuk településünket körülvevő rétek, semlyékek…gyógynövényeinek felkutatását, gyógynövénytérképének elkészítését .
Eszközigény: projektor, fényképezőgép, kamera, papír, nyomtatófesték ….ceruza, filc, festék, fonal ,pálcika….stb.
Elmélet | tematika |
1. óra | Ismerkedés, csoportalakításEgy kis növény ismeret. Az ismeretek rendszerezése, felelevenítése. |
2. óra | A gyógynövény gyűjtés szabályinak áttekintése. 1. Milyen növényeket gyűjtsünk? 2. Mikor gyűjtsünk? 3. A növény mely részét gyűjtsük? 4. Hol gyűjtsünk? 5. Hogyan tartósítsuk a begyűjtött növényeket? |
3. óra | A környékünkön megtalálható gyógynövények. Csoportosításuk, felhasználásuk, gyűjthetőségük szerint. |
4. óra | Fehér akác, kislevelű hárs, dió, fekete bodza, galagonya, vadrózsa – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk |
5. óra | Nagy csalán, közönséges cickafark, mezei katáng, pipacs, búzavirág – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk |
6. óra | Gyermekláncfű, tövises iglice, pásztortáska. tejoltó galaj, ragadós galaj közönséges galaj – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk |
7. óra | Borsmenta, fodor menta, vízi menta, martilapu, őszi vérfű, lándzsás útifű – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk |
8. óra | Fekete nadálytő, fekete üröm, orvosi ziliz, szöszös ökörfarkkóró, vadsóska, mezei zsurló – jellemzőik, gyűjtésük, hatásuk |
9. óra | Fokhagyma, vöröshagyma, fekete retek, cékla, zeller – jellemzőik, hatásuk |
10. óra | Mérgező növények, gyomnövények a környezetünkben – jellemzőik, felismerésük |
Szintetizáló | |
3óra | A szerzett ismeretek rendszerezése, a szülőknek bemutatása. |
Kreatív szakasz | gyakorlat |
1-2. óra | Nyár: Gyógy- és gyomnövények a réten, növény felismerés, növénygyűjtés. Bottérkép készítése a túra útvonaláról. Fényképezés. |
3-4. óra | A gyűjtött növények rendszerezése, előkészítése: mosás, összekötés, szárítás. |
5-6. óra | Az én gyógyító könyvem –a munka megkezdése. |
7-8. óra | A gyűjtött vadvirágokból növényszövés. Kiállítás rendezése. |
9-10. óra | Ősz: Gyógy- és gyomnövények a réten, növény felismerés, növénygyűjtés. |
11-12. óra | Festőpaletta készítés vagy szabadtéri „fotókészítés”. Fotókészítés |
13-14. óra | A gyűjtött növények rendszerezése, előkészítése: mosás, összekötés, szárítás. Talpalatnyi természet – az összegyűjtött anyagokból. Esőcsepp játék |
15-16. óra | Fűben, fában orvosság – népi gyógymódok. |
17-18. óra | Teakóstoló – ízlelj meg és mondd, meg ki vagyok. Illatozunk – szagolj meg és mondd, meg ki vagyok. Figyeltél az apró részletekre növényfelismerés. |
19-20-21 óra | Tavasz: Gyógy- és gyomnövények a réten, növény felismerés, növénygyűjtés. |
22-23. óra | A gyűjtött növények rendszerezése, előkészítése: mosás, összekötés, szárítás. |
24-25. óra | Megfigyelés, gyűjtés a Horgásztó környékén. A kiválasztott növények megfigyelése, rajzok készítése, növényszámlálás 1mx1m területen. |
26-27. óra | A megismert növények jellemzőinek gyakorlása növénykártyákkal. A begyűjtött és megszárított gyógynövényekből illatzsák készítés. |
28-29-30. óra | „Sárkány ellen sárkányfű” – Füves emberek vetélkedése – a megismert gyógynövényekkel milyen betegséget tudunk megelőzni, gyógyítani |
Szintetizáló | |
3óra | |
Az elkészült fotókból csoportonként diabemutató készítése. Az én gyógyító könyvem munkálatainak befejezése. Az elkészült alkotások bemutatása.Szülők meghívása |